Un conte és
una narració, generalment breu, d'un fet o d'una seria de fets
reals, llegendaris o ficticis amb la intenció d'entretenir,
divertir, moralitzar,etc..
El tipus de
narracions que agraden als infants varien segons la edat. Quan
s'expliquen contes a nens i nenes d'educació infantil ens
preguntarem:
- És ple d'accions que se segueixen naturalment?
- Conté elements familiars?
- Hi ha repeticions?
Els nens i
nenes els agrada que hi hagi rapidesa en l'acció. Els contes han de
contenir elements familiars perquè si tot els és estrany es
produeix la confusió i mostren menys interès. També els agraden
les repeticions perquè coneixen el que es dirà i ho comprenen, es
senten còmodes perquè no els requereix esforç.
Els 3-4 anys
s'explicaran històries senzilles i un pèl afectives, que tinguin
una acció lineal i que no siguin massa llargues. Seran contes
d'animals, contes encadenats i contes en que de l'argument no surti
cap història o protagonista paral·lel.
Classificació
de contes ( de 3 a 5 anys) segons Sara C Bryant del seu llibre “Com
explicar contes”:
- Historietes rimades
- Històries amb fragments versificats
- Narracions d'història natural, amb l'intervenció d'animals molt personificats.
- Contes burlescos
- Contes de fades1 , els més senzills.
EL BON
NARRADOR
Els infants
escolten més atentament un conte explica't que llegit. Si el
narrador és lliure no té límits, s'aixeca s'asseu, pot modificar
el text, utilitzar els ulls, la veu i el seu cos.
El conte contat
és més espontani i un conte divertit és tres vegades divertit dels
llavis d'un alegre narrador.
L'art
d'explicar contes és superior a l'art de llegir-los, els ulls del
narrador es troben contínuament i naturalment amb els de l'infant,
el contacte és immediat.
Mitjançant el
conte es transmet als infants fets i interessants i diversos de la
vida, però la finalitat immediat és el plaer.
El narrador
s'ha de guiar per les manifestacions d'aquest plaer i incrementar-lo.
Quan un conte
els captiva l'engrescament produeix immediatament dos resultats, el
primer aclariment de de l'atmosfera de la classe, que es mostra més
reposada i riallera. El segon, mitjançant la narració s'estableix
una corrent de confiança entre els infants i el mestre o
psicomotricista, d'aquesta forma serà molt més fàcil treballar
tots els continguts relacionats amb les diferents dimensions dels
nens i nenes.
És important
prendre's seriosament el conte, s'ha d'aprendre i no memoritzar-lo,
tenir calma i no atabalar-se si falla la memòria. No s'ha
d'interrompre la narració i s'ha d'utilitzar un to de veu tranquil i
reposat.
Un bon narrador
ha de ser simpàtic, comprensible, espontani, sensible, senzill,
lògic i viu.
EL
CONTE A PSICOMOTRICITAT
Per un costat
la sala de psicomotricitat és un lloc magnífic per poder realitzar
el treball del conte, ja que es disposa d'espai i material. Per
l'altre, el conte és un recurs complert i motivador per treballar la
globalitat del infant i els continguts específics de l'àrea de
psicomotricitat.
Per treballar
els contes en les sessions de psicomotricitat s'utilitzen diferents
metodologies. La majoria dels contes son tradicionals ja que en ells
i trobem totes les característiques necessàries per treballar-los
des de les diferents vessants.
“Tanto los
cuentos tradicionales, como la práctica psicomotriz son dos caminos
fundamentales para conseguir un desarrollo armónico, equilibrado y
satisfactorio de los aspectos cognitivos, afectivos, motores,
intelectuales y lingüísticos del niño y la niña.” Maria
Antonia Pineda Cantillo (2008).
Un mateix conte
es pot treballar de tres maneres diferents amb el conte interpretat,
el conte motor i amb l'explicació del conte abans de la
representació.
CONTE
INTERPRETAT
Sara C. Bryant
(1996) defensa que el conte familiar, ple de repeticions, que ofereix
imatges concretes, els agradarà sempre perquè els costarà menys
assimilar-se'ls en llurs jocs individuals (és sabut que a les
criatures molt menudes els agrada jugar soles) i reproduiran a la
seva manera els episodis que més els hauran impressionat.
Quan
treballem el conte interpretat primerament els alumnes
escoltaran i repetiran entre tots el conte, a continuació escolliran
un personatge i faran una interpretació lliure amb l'ajuda del
material. A la fase de representació realitzaran un dibuix lliure.
CONTE MOTOR
“Todos los
cuentos refuerzan la capacidad de imaginar, por ello cuando se está
escuchando un cuento, los niños/as tienden a crearse la imagen de
ser ellos/as los protagonistas de la historia. Esta condición de
protagonista en el cuento motor se multiplica, ya que al niño/a se
le integra plenamente en lo que se está contando y se hace
protagonista activo al ir representado lo que en él se cuenta.”
Ma Teresa Ceular Medina (2009).
Perquè un
conte tingui un efecte positiu en el nen ha de ser vivenciat, tenir
un sentit per ell i connectar amb els seus interessos. El conte
narrat o representat corporalment té més possibilitats d'arribar a
aquest nivell de vivència.
Els contes
motors a educació infantil reforcen la capacitat d'imaginar, els
nens i nenes es centren protagonistes i desenvolupen la capacitat
creativa i expressiva interpretant corporalment les paraules del
narrador. També contribueixen a un desenvolupament global, és un
conte jugat i vivenciat de manera col·lectiva.
En les sessions
dels contes motors, gràcies al llenguatge i el moviment, es
treballen totes les dimensions del nen/a: conativa,
cognitiva, relacional, social, afectiva, fantasmàtica, i ètica.
Mitjançant els
contes motors també es treballen continguts específics centrats en
l'esquema corporal, la coordinació, l'equilibri, els desplaçaments,
l'estructuració espacial...
És important
tenir clars els objectius a treballar per poder donar més èmfasi a
aquelles parts del conte que ens ajudaran al seu desenvolupament.
En les sessions
del conte motor es segueix una estructura similar a la resta de
sessions. En el moment d'entrada parlem del conte que anem a
desenvolupar i observem l'espai i els materials, els alumnes poden
fer hipòtesis sobre el que creuen que es pot fer.
Vivencien els aspectes seleccionats del conte, els alumnes s'identifiquen
amb un personatge, per això s'ha de tenir pensat el conte en funció del grup.
No s'explica ni es representa el conte íntegrament, sinó que és una versió lliure on s'accentuen els moments del conte que més interessa treballar.
S'ha de ser flexibles en el desenvolupament del conte, tant en els temps com en els jocs que sorgeixin, sempre que no perdem el fil narratiu i s'utilitzarà la pregunta per comprovar que segueixen la història.
Vivencien els aspectes seleccionats del conte, els alumnes s'identifiquen
amb un personatge, per això s'ha de tenir pensat el conte en funció del grup.
No s'explica ni es representa el conte íntegrament, sinó que és una versió lliure on s'accentuen els moments del conte que més interessa treballar.
S'ha de ser flexibles en el desenvolupament del conte, tant en els temps com en els jocs que sorgeixin, sempre que no perdem el fil narratiu i s'utilitzarà la pregunta per comprovar que segueixen la història.
En la fase de
representació els infants podran expressar el que han sentit i el
que més els ha agradat.
CONTE ABANS
DE LA REPRESENTACIÓ
En les sessions
psicomotrius Aucouturier3 realitza la fase de la història
on transforma els contes amb jocs d'asseguració profunda mitjançant
el joc dramàtic i el llenguatge.
Considera la
fase de la història imprescindible en la pràctica psicomotriu
educativa i sempre es realitza en el mateix espai i amb tot el grup,
cada infant en el seu lloc.
En la història
s'ha de diferenciar dos moments; la pujada de l'angústia que dóna
un valor dramàtic a la narració basada en temes de por i el retorn
a la seguretat emocional. És molt important que el protagonista de
la història amb el que els nens s'identifiquen acabi vencent al seu
agressor.
Els contes que
es narren als nens i nenes han de mantenir aquests dos moments, la
pujada de les emocions i de la por i la tornada a l'asseguració. Per
això, el narrador ha de saber utilitzar les variacions tòniques de
la seva veu i la seva gestualitat. Ha de saber accelerar el ritme de
la narració i fer trencaments anant més lent o creant silencis.
Ha de saber
crear moments d'espera, d'admiració i de sorpresa que facin ressonar
emocionalment els nens i nenes sense intensificar l'angústia, el que
els allunyaria de la dimensió simbòlica i els aproparia a la por
real.
El narrador ha
de centrar-se en cada infant i ajustar-se especialment a aquells que
són més fràgils.
Hi ha nens i
nenes que escolten la història amb una atenció sostinguda i
manifesten les seves emocions sense excés, mostrant d'aquesta manera
que han iniciat el seu procés de descentració.
Alguns infants
encara es mouen constantment imitant els personatges i interrompent
el narrador i altres tenen un comportament més regressiu i es
refugien al costat del narrador per sentir-se més protegits o
adopten una actitud d'aïllament fent veure que no escolten.
Realitzar la
història després de l'expressivitat motriu fa que els nens es
representin, per assegurar-se, les accions dels herois, especialment
les que tenen la funció de distanciar-los de les emocions més
intenses. La descentració que resulta d'aquesta representació
facilita l'accés a les altres representacions en el següent espai.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada