El
concepte psicomotricitat neix a l’inici del segle XX quan Dupré
arriba a la conclusió que existeix un paral·lelisme entre el
desenvolupament motor i el desenvolupament intel·lectual. Aquest
paral·lelisme s’aprofita per a aconseguir reeducar subjectes, en
aquest cas retardats, establint relacions entre moviment i psiquisme.
A
partir de la dècada dels 70, apareixen les teories més importants
pel desenvolupament i consolidació de la psicomotricitat. Les més
destacades són les de: Picq i Vayer, Le Boulch, Lapierre i
Aucouturier. Tots ells entenen la psicomotricitat a partir de dos
ítems principals: considerant l’infant en tota la seva globalitat
i considerant el moviment com el mitjà d’educació global dels
infants.
Aquests
autors, a més, parlen que la psicomotricitat es pot treballar tant
des d’un punt de vista terapèutic, com des d’un punt de vista
educatiu.
Definició
Psicomotricitat:
“La
psicomotricitat és una disciplina educativa / reeducativa /
terapèutica, pensada com un diàleg, que considera l’ésser humà
com una unitat psicosomàtica i que actua sobre la seva totalitat per
mitjà del cos i del moviment, en l’àmbit d’una relació càlida
i descentrada, mitjançant mètodes actius de mediació principalment
corporal, amb la finalitat de contribuir al seu desenvolupament
integral”. (Muniáin, 1997)
Tenint
en compte l’evolució de l’infant, el treball de psicomotricitat
se situa entre el naixement i els set o vuit anys. Aucouturier (2004)
diferencia tres etapes per a treballar la psicomotricitat en funció
del procés maduratiu dels infants: la primera etapa va des dels tres
o quatre mesos fins a l’assoliment de la seguretat de la posició
erecta; la segona etapa va des de la posició erecta fins al tercer
any de vida; i finalment l’última etapa de treball psicomotriu va
des dels tres anys fins als sis o set anys de vida (amb l’adquisició
del pensament operatori).
-Psicomotricitat
educativa: “Neix de la concepció d’Educació vivenciada
iniciada per André Lapierre i Bernard Aucouturier que consideren el
moviment com element insubstituïble en el desenvolupament infantil.
La pràctica psicomotriu es dirigeix a individus sans, en el marc de
l’escola ordinària, treballant en grups en un ambient enriquit per
elements que estimulin el desenvolupament a partir de l’activitat
motriu i el joc”.
Existeixen
tres estils d’intervenció en una sessió de psicomotricitat.
Aquests es diferencien entre si en funció de la manera com s’intervé
durant la sessió:
TENDÈNCIES PSICOMOTRIUS
Instrumental
|
Dinàmica
o relacional
|
Mixta
|
El
cos com a centre, mitjà per conèixer (cos instrument)
|
Totalitat
corporal,
expressivitat
psicomotriu
|
El
cos com un instrument adaptat al medi
|
Globalitat,
l’adaptabilitat a l’espai i el temps
|
Globalitat
del nen, també la dimensió afectiva
|
Globalitat
com oposició al dualisme psique/soma
|
Diagnòstic
psicomotriu previ
|
Activitat
motriu espontània de l’infant, el seu desig, les seves
necessitats
|
Importància
de la percepció
vinculada
al moviment
|
Incideix
sobre els dèficits relació amb els
altres
|
Les
capacitats, el que el nen sap fer, del que té de positiu
|
Es
prioritza l’experimentació i la relació amb els altres
|
L’actitud
de l’educador és
d’afecte,
receptivitat malgrat és directiva
|
L’actitud
de l’educador és de disponibilitat .....
No
directivitat de l’adult
|
L’actitud
de l’educador es
semidirectiva
|
Son
analítics, separació de les parts d’un tot
|
Parteixen
de la vivència, de
l’experimentació
i de les experiències prèvies del nen per passar després als
aspectes més abstractes. Representació
|
L’estructura
de la sessió en funció del autor: de l’activitat espontània
cap a activitats més elaborades i codificades.
Activitat
guiada individual, en petit grup, activitat d’experimentació i
representació
|
Exercicis
molt estructurats en funció de les necessitats del nen/a.
Sessió
molt fixa
|
L’estructura
de la sessió és molt flexible, en funció de les necessitats
dels infants i
de
l’evolució de les activitats (espais, fases i/o moments).
Objectius clars per part de l’educador.
|
UdG
La pràctica psicomotriu: conceptes ( Isabel Viscarro, 2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada